Epidemia korona wirusa diametralnie zmieniła nasze codzienne funkcjonowanie. SARS-CoV-2 stał się wyzwaniem dla współczesnego społeczeństwa, a pandemia wpłynęła niemal na każdy element naszego życia. Zamknięcie w domach, zredukowanie kontaktów społecznych, przeniesienie ogromnej części aktywności zawodowej i prywatnej do internetu wpłynęło na nasze zdrowie fizyczne jak i psychiczne. Aby powrócić do normalności potrzeba czasu. Jednak musisz zdać sobie sprawę, że o odporność nikt i nic poza Tobą ci jej nie zapewni. Żaden lek, żadna szczepionka, czy suplement diety, bo to tylko niewielka cząstka całego systemu immunologicznego jaki masz w sobie. Twój styl życia a w nim zbilansowana dieta, aktywność fizyczna i pozytywne nastawienie to klucz do sukcesu.

Pamiętaj profilaktyka lepsza od leczenia!!!

Najważniejsze zasady, o których tak często zapomina człowiek szukając „cud rozwiązania” są znane od dawna! Zatem przypominam: Odpowiednio odżywiony organizm dużo lepiej poradzi sobie w walce z zagrożeniami, z którymi stykamy się każdego dnia. Polskie Towarzystwo Dietetyki (PTD) oraz FDA, ASN, BDA rekomendują utrzymanie zdrowej, urozmaiconej i prawidłowo zbilansowanej diety w celu wsparcia naszego organizmu. Podstawą naszej diety powinny być warzywa i owoce a także produkty pełnoziarniste i nabiał. Nic nowego, ale jak często jesz te produkty? Natomiast mięsa i produkty mięsne należy spożywać jak najmniej, najlepiej zastępować je nasionami roślin strączkowych, rybami czy jajami. Bez odpowiedniego nawodnienia żadne procesy w Twoim organizmie też nie będą funkcjonować prawidłowo. Spożycie wody powinno wynosić co najmniej 2-2,5 l/dobę przy uwzględnieniu wody z napojów (przynajmniej 1,5 l/dobę) oraz z produktów i potraw. O zasadach prawidłowego żywienia powinniśmy pamiętać zawsze, szczególnie jak mamy objawy COVID-19 lub innych infekcji. Bardzo ważne jest aby pamiętać, że w trakcie infekcji zwiększa się zapotrzebowanie kaloryczne organizmu – podczas gorączki obserwuje się większy podstawowy wydatek energetyczny – dlatego okres zagrożenia infekcją nie jest czasem na odchudzanie i rygorystyczne diety. Dodatkowo jeśli się obawiasz mikroorganizmów to obróbka cieplna produktów spożywczych eliminuje zanieczyszczenie mikrobiologiczne, w tym również SARS COV-2.

Osoby prowadzące siedzący tryb życia powinni popra­wić swoją sprawność fizyczną. Najbardziej polecamy trening zdrowotny, w którym regularne ćwiczenia fizyczne wraz z odpowiednim odpoczynkiem, odżywianiem i snem są w stanie poprawić wydolność fizyczną organizmu oraz wzmocnić system immunologiczny.  Wystarczy jeden krok, zacząć! Zalecamy proste formy ruchu: spacer, wchodzenie po schodach, biegi (marszobieg), jazda rowerem, taniec, jak również prace domowe np. sprzątanie mieszkania, prace w ogrodzie. Profilaktyka ułatwi Ci walkę z wirusem oraz uporzadkowanie wiedzy na jego temat. Choroba wywołana przez SARS-CoV-2 tak zwana COVID-19 skutkuje  uszkodzeniem struktur pęcherzyków płucnych oraz gromadzenie się w nich płynu zapalnego. Warunkiem prawidłowego aktywowania procesów kompensacyjnych organizmu jest przygotowanie wydolnościowe przyszłego potencjalnego pacjenta. Ważne zatem jest, aby uświadomić sobie pozytywy wpływ aktywności fizycznej i diety. W przypadku choroby COVID-19, objawy deficytu tlenowego można porównać do tych obserwowanych w czasie biegu długodystansowego u osób nieprzygotowanych do takiego wysiłku. Dlatego, w obu przypadkach powinniśmy dążyć do jak najbardziej optymalnego przygotowania organizmu pod względem wydolnościowym. To właśnie regularny wysiłek fizyczny zwiększy szanse potencjalnych pacjentów w ewentualnym ,,starciu’’ z wirusem 🙂 Do treningu zdrowotnego, który ma najlepsze efekty należy trening aerobowy lub oporowy. Zmniejszają one negatywny wpływ długotrwałego, siedzącego trybu życia i braku aktywności. Wykazano również, że rehabilitacja oddechowa zwiększa wydolność wysiłkową, siłę mięśni i jakość życia związaną ze zdrowiem. Zatem trenując ćwicz prawidłowe oddychanie. Korzyści przy stosowaniu ćwiczeń oddechowych obejmują także poprawę tolerancji wysiłku u pacjentów z przewlekłymi chorobami płuc, poprawę jakości życia związaną ze zdrowiem, poprawę funkcji mięśni oddechowych i złagodzenie duszności, złagodzenie lęku i depresji związanej z chorobą, wzmocnienie funkcji mięśni szkieletowych.

Pamiętaj jeśli jesteś na świeżym powietrzu: w lesie, łące, parku zdejmij maskę i daj układowi oddechowemu pracować normalnie!!!

Te dwa aspekty profilaktyczne: żywienie i aktywność fizyczna pozwolą przygotować Cię do kolejnej pandemii 😊 Zadbaj o siebie i nie musisz od razu rzucać się na głęboką wodę. Małymi kroczkami w stronę zdrowia. Ograniczysz lub nawet unikniesz wizyt u lekarzy i będziesz miał coś najważniejszego. ZDROWIE! Jeśli nie wiesz jak zacząć odezwij się do specjalistów: trenerów, dietetyków. Na pewno spojrzą na Ciebie z innej perspektywy niż Ty sam. To nie wszystko co chce Ci przekazać. Będę dzielić się z Toba swoją wiedzą, ale jedno jest pewne wszystko zależy od Ciebie! Ja nie wejdę do Twojego życia, nie zmienię Twoich nawyków. Ja mogę tylko wskazać drogę. Powodzenia!

Podsumowując:

  • stosuj zasady zdrowej, urozmaiconej i prawidłowo zbilansowanej diety
  • podwyższaj swoją sprawność fizyczną każdego dnia, ale z głową
  • oddychaj pełną piersią i tam gdzie się da zdejmij maskę
  • Nie wiesz jak zacząć? Skonsultuj się ze specjalistami!

mgr. inż. Iwona WICHA

 

  1. WHO. Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic [viewed 2020-04-14] Available from: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.
  2. A. Ławniczek-Wałczyk, J. Orysiak, A. Stobnicka (2020): „Wspomaganie dietą układu odpornościowego w walce z infekcją”. Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka t.6, str.12-16.
  3. A. Bulicz, B. Springer (2018): „Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi. Aspekty społeczne, normatywne, ekonomiczne i organizacyjne”. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski Narodowy Instytut Wolności s. 227–239.
  4. Jastrzębski, J. Kozielski, A. Żebrowska (2008): „Rehabilitacja oddechowa chorych z idiopatycznym śródmiąższowym włóknieniem płuc za pomocą programu z ćwiczeniami mięśni wdechowych”. Pneumonologia i Alergologia Polska: organ Polskiego Towarzystwa Ftizjopneumonologicznego, Polskiego Towarzystwa Alergologicznego i Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc. t.76, nr.3, s.131-141.
  5. P. Gawda, G. Zieliński, M. Zawadka, A. Byś (2019): „Trening zdrowia – czyli o przygotowaniu organizmu do walki z COVID-19”. Polish Journal of Public Health t. 129, nr.4, s.132-137

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wróć do góry